De afgelopen weken waren drukke weken met verschillende wedstrijden in zowel het World SBK kampioenschap als in het IDM kampioenschap. Tijdens het IDM Supersport kampioenschap heb ik in Schleiz de 3e plaats gehaald! Na een moeilijke race in Imola, was dit een mooie start van een aantal weekenden van wedstrijden die nog volgen! Waaronder Jack's Racing Day dat van 11-13 augustus plaatsvindt op het circuit van Assen. Tijdens dit event zal ik in samenwerking met Pearle Gebben Racing mijn debuut gaan maken op de Yamaha R6. V
Jack's Racing Day!
Van 11-13 augustus a.s. wordt op het TT Circuit van Assen Jack's Racing Day georganiseerd. Het grootste gecombineerde auto-, motor- en kartrace evenement van Europa. Tijdens deze dag vol met autoraces, motorraces en races met superkarts, stunts en demonstraties, ben ik verheugd te melden dat ik hier samen met het team van Stichting Race Team Drenthe/Pearle Gebben Racing mijn debuut zal gaan maken op de Yamaha R6!
Podium in Schleiz!
Na een lastig weekend in Imola (zie verslag hieronder) stond van 21-23 juli in Schleiz de 4e ronde van het IDM-kampioenschap met het team Apreco op de planning. Op dit circuit heb ik één keer eerder gereden. In de eerste vrije training eindige ik op P6, in de tweede vrije training op P14. Hier hadden we iets met de afstelling geprobeerd, maar dat pakte minder goed uit. In de kwalificaties werd ik 10e en 11e. De eerste race werd na 2 rondes afgebroken door een rode vlag. Na de herstart wist ik goed mee te komen en had bijna de aansluiting met de kopgroep. Door inhaalacties ontstond er helaas een tweede groep. Ik finishte deze race als 8e. In de tweede race begon ik gelijk heel sterk. Ik vocht in de kopgroep. Hier waren vele wisselingen en werd tot aan de laatste ronde hard gestreden om de podiumplaatsen. In de laatste ronde waren er de nodige schermutselingen, maar wist ik mij goed te positioneren en zodoende op de 3e plaats en op het podium te eindigen!
Imola
Van 14-16 juli stond de 4e ronde in het World SuperSport op het programma in Imola (Italië). Dit was mijn eerste keer op dit circuit. Het werd een weekend waarin onder zeer hete omstandigheden moest worden geracet en eentje om ook weer snel te vergeten. In de eerste vrije training lag ik op P11. In de tweede vrije training had ik technische problemen, waardoor ik nauwelijks heb kunnen rijden. De SuperPole werd mede daardoor lastig en moest ik genoegen nemen met een P25 en wist ik dat de races zwaar zouden gaan worden. In de eerste twee rondes in race 1 wist ik goed naar voren te komen en lag ik al snel op P19. Daarna werd ik aangetikt door een andere rijder, verloor weer posities en kon weer van voren af aan beginnen. Ik wist gaten naar de groep voor P3 dicht te rijden wat veel tijd en energie kostte, maar met nog maar 1 ronde te gaan, liggend op P17, moest ik uitwijken voor een andere rijder en verloor daardoor mijn voorkant. Ik wist nog wel op te stappen en door te racen, maar meer dan P26 zat er niet in. In de 2e race werd ik er meteen in de 1e ronde door een andere rijder afgereden. Deze rijder werd bestraft vanwege 'irresponsible riding', echter heeft het mij de hele race gekost.
Most in Tsjechië
Van 28-30 juli stond Most op het programma in Tsjechië. Het waren moeizame vrije trainingen en SuperPole. Ik mocht starten vanaf P21, maar weet dat ik in de race sterk naar voren kan komen. In de eerste race werd ik gelijk in bocht 1 geraakt van achteren door een andere rijder. De motor van deze rijder zat vast in mijn motor en daardoor viel er een groot gat. Na een aantal ronden liep ik weer in op de kopgroep, echter begon het te regenen. Met het uitkomen van bocht 2 verloor ik de achterkant met een highsider als gevolg. Helaas was daardoor mijn race voorbij. In race 2 hadden we de warm-up lap gedaan, stonden gereed voor de start, maar kwam ineens de regen met bakken uit de hemel vallen. Na deze enorme bui moest eerst de baan vrij van water worden gemaakt (wegpompen door de brandweer) en kon na een uur dan eindelijk de tweede race van start gaan op regenbanden. Ik wist in één ronde van P20 naar P14 te komen. Helaas was er wel al een gaatje naar de voorste groep. Ik wist nog wel rijders in te halen en eindige op P11. Belangrijke punten meegenomen en afgesloten met een goed gevoel.
RedBull Ring Oostenrijk
Van 4 tot 6 augustus stond in het IDM kampioenschap de 5e ronde op het programma op de RedBull Ring in Oostenrijk. Voor mij de eerste keer op dit circuit. In tegenstelling tot Imola waar de weersomstandigheden heel extreem waren qua hitte, hadden we in Oostenrijk te maken met langdurige en veel regen. In beide vrije trainingen eindige ik op P4. In de eerste kwalificatie op P4 en de tweede kwalificatie op P2. Gecombineerd leverde dit een 4e startopstelling op. In de eerste race had ik een goede start, wist goed met de kopgroep mee te komen, echter ging na 4 rondes mijn helm beslaan. Dermate erg dat ik het hoge tempo niet meer kon volgen en moest toegeven. Dit resulteerde voor mij helaas in een 9e plaats. Bij de start van de tweede race was het eindelijk droog geworden en konden we voor het eerst racen op een droge baan. Ook hier sloeg na een aantal rondes de pech toe en kreeg ik technische problemen met mijn rem. Nadat ik zelf tijdens het racen iets kon aanpassen, verloor ik wel tijd en moest de weg vervolgen ver achter de kopgroep. Het lukte mij desondanks als 15e te eindigen en nog een punt mee te nemen. Nu aankomend weekend naar Jack's Racing Day en de week erop (18 - 20 augustus) de wedstrijd in het IDM op ook weer het TT Circuit in Assen.
Wellicht tot bij Jack's Racing Day of één van de andere races!
Met sportieve groet, Ruben Bijman
Reactie plaatsen
Reacties